..Και ας λογοκριθώ ή ακόμη κι ας κατακριθώ.. -Περί Θεού- (ερώτημα)

Posted: Δεκέμβριος 12, 2011 by ΛΥΣΙΑΣ in Προβληματισμοί

 Ισως διδαχτήκατε ότι οι φιλόσοφοι και οι θεολόγοι έχουν εκθέσει βάσιμους λόγους για τους οποίους πρέπει να πιστεύουμε στον Θεό.

Αν έχετε τέτοια γνώμη, τότε θα δοκιμάσετε μεγάλη έκπληξη μαθαίνοντας ότι τα επιχειρήματα υπέρ της ύπαρξης του Θεού είναι εντυπωσιακά ασθενή. Πολλοί άνθρωποι, λόγου χάριν, πιστεύουν στον Θεό επειδή νομίζουν ότι έχουν δει κάποιο όραμά του με τα ίδια τους τα μάτια. ‘Η επειδή άκουσαν τη φωνή του. Αυτό το επιχείρημα προσωπικής εμπειρίας είναι το πειστικότερο για όσους ισχυρίζονται ότι είχαν παρόμοια εμπειρία, αλλά το λιγότερο πειστικό για οποιονδήποτε άλλον – πόσο μάλλον για όποιον έχει αρκετές γνώσεις ψυχολογίας.

Λέτε ότι είχατε άμεση εμπειρία του Θεού; Ε, λοιπόν, μερικοί άνθρωποι λένε ότι βίωσαν την εμπειρία ενός ροζ ελέφαντα, αλλά αυτό πιθανότατα δεν σας εντυπωσιάζει. Ο Peter Sutcliffe, ο «αντεροβγάλτης του Γιόρκσαϊρ», άκουγε πολύ καθαρά τον Ιησού να του λέει να σκοτώσει γυναίκες – και φυλακίστηκε ισόβια. Ο Τζορτζ Μπους λέει ότι ο Θεός τού είπε να εισβάλει στο Ιράκ (τι κρίμα που δεν του αποκάλυψε και ότι δεν υπήρχαν εκεί όπλα μαζικής καταστροφής). Πολλοί τρόφιμοι ασύλων νομίζουν ότι είναι ο Ναπολέοντας ή ο Τσάρλι Τσάπλιν ή ότι όλος ο κόσμος συνωμοτεί εναντίον τους. Δεν τους κακοκαρδίζουμε, αλλά ούτε βέβαια παίρνουμε στα σοβαρά τις ένδοθεν εξ αποκαλύψεως πεποιθήσεις τους, κυρίως επειδή ελάχιστοι άλλοι τις συμμερίζονται. Οι θρησκευτικές εμπειρίες διαφέρουν μόνο κατά το ότι όσοι ισχυρίζονται πως τις έχουν βιώσει είναι πολυάριθμοι.

Μήπως ανήκετε σε αυτούς που πείθονται να πιστέψουν στον Θεό από τις ενδείξεις που προσφέρουν οι Γραφές;

Το γεγονός ότι κάτι είναι απλώς καταγεγραμμένο αποτελεί πειστικό επιχείρημα για ανθρώπους που δεν έχουν συνηθίσει να διατυπώνουν ερωτήσεις όπως: «Ποιος το έγραψε, και πότε;» – «Πώς ήξεραν τι να γράψουν;» – «Άραγε εκείνοι, γράφοντας στην εποχή τους, εννοούν πράγματι αυτό που εμείς, στην εποχή μας, καταλαβαίνουμε;» – «Ήταν άραγε αμερόληπτοι παρατηρητές ή μήπως είχαν απώτερους στόχους οι οποίοι επηρέαζαν τα γραπτά τους;». Από τον 19ο αιώνα ήδη, οι εργασίες εμβριθών θεολόγων έχουν τεκμηριώσει την άποψη ότι τα Ευαγγέλια δεν συνιστούν αξιόπιστες καταγραφές όσων συνέβησαν πραγματικά. Όλα γράφτηκαν πολύ αργότερα από τον θάνατο του Ιησού, και επίσης μετά τις Επιστολές του Παύλου, οι οποίες δεν αναφέρουν σχεδόν κανένα από τα δήθεν γεγονότα της ζωής του Ιησού. Κατόπιν, όλα αντιγράφηκαν και ξανααντιγράφηκαν, μέσω μιας διαδικασίας που θυμίζει το παιχνίδι «χαλασμένο τηλέφωνο», από αντιγραφείς οι οποίοι όχι μόνο δεν ήταν αλάνθαστοι, αλλά είχαν και τις δικές τους θρησκευτικές προτεραιότητες…

Η θρησκευτική πίστη αποτελεί έναν ιδιαίτερα ικανό παράγοντα εξουδετέρωσης της ορθολογικής σκέψης. Αν τα παιδιά διδάσκονταν να αμφισβητούν και να διερευνούν λεπτομερώς τις πεποιθήσεις τους, αντί να διδάσκονται την ανώτερη αρετή της τυφλής πίστης, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα υπήρχαν βομβιστές αυτοκτονίας. Οι βομβιστές αυτοκτονίας κάνουν όσα κάνουν επειδή πραγματικά πιστεύουν σε ό,τι διδάχτηκαν στα θρησκευτικά τους σχολεία: ότι το καθήκον απέναντι στον Θεό υπερβαίνει κάθε άλλη προτεραιότητα και ότι αν γίνουν μάρτυρες για χάρη Του θα ανταμειφθούν στους κήπους του παραδείσου. Και εκείνο το μάθημα δεν το διδάχτηκαν απαραιτήτως από φανατικούς εξτρεμιστές αλλά από ευπρεπείς, ευγενείς, συμβατικούς θρησκευτικούς διδασκάλους. Η θρησκευτική πίστη μπορεί να γίνει πάρα πολύ επικίνδυνη, και η εσκεμμένη ενστάλαξή της στον ευάλωτο νου ενός αθώου παιδιού συνιστά οδυνηρό σφάλμα.

Ευγνωμονώ τους γονείς μου που υιοθέτησαν την άποψη ότι τα παιδιά δεν πρέπει να διδάσκονται κυρίως τι να σκέπτονται αλλά πώς να σκέπτονται. Αν αυτά, έχοντας εκτεθεί κατά αμερόληπτο και προσήκοντα τρόπο σε όλες τις επιστημονικές ενδείξεις, αποφασίσουν μεγαλώνοντας ότι η Βίβλος είναι κυριολεκτικά αληθής ή ότι οι κινήσεις των πλανητών καθορίζουν τη ζωή τους, τούτο αποτελεί δικαίωμά τους. Τονίζω το ότι αποτελεί δικό τους δικαίωμα να αποφασίσουν τι θα σκέπτονται, και όχι δικαίωμα των γονέων τους να τους το επιβάλουν δίκην ανωτέρας βίας.

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η claymorrow λέει:

    Κατ’αρχήν να σε ευχαριστήσω φίλε μου που αποφάσισες να χρησιμοποιήσεις το blog για να εκφράσεις κάποιες ανησυχίες-απορίες-ημιμάθειες που έχεις για τη θρησκεία μας και που στο συγκεκριμένο έγγραφο επικεντρώνεις στην ύπαρξη ή όχι του Θεού. Λες ότι οι περισσότεροι πιστοί «πιστεύουν στον Θεό επειδή νομίζουν ότι έχουν δει κάποιο όραμά του με τα ίδια τους τα μάτια. ‘Η επειδή άκουσαν τη φωνή του». Άσε τους άλλους. ΕΣΥ που ισχυρίζεσαι ότι ο Θεός είναι ένα δημιούργημα της φαντασίας τους ή μία ψευδαίσθηση και προφανώς υπονοείς ότι δεν είχες ποτέ κάποια εμπειρία με το Θεό, πριν βιαστείς να Του πετάξεις το γάντι σκέψου λίγο εσύ τι περιμένεις από το Θεό; Να στείλει στο σπίτι σου έναν άγγελο που θα εμφανιστεί με ένα λαμπρό φως για να σου αποδείξει ότι είναι όντως αληθινός και όχι δημιούργημα της φαντασίας κάποιων; Και αφού για να πειστείς χρειάζεσαι ένα θαύμα πόσο αλήθεια ασχολήθηκες για να εξακριβώσεις αν αυτοί που λένε ότι έχουν βιώσει ένα λένε αλήθεια ή όχι. Εγώ προσωπικά από τον ιατρικό χώρο που προέρχομαι μπορώ να σου αναφέρω τουλάχιστον 3 παραδείγματα όπου η ιατρική σήκωσε τα χέρια ψηλά αλλά τελικά ο ασθενής έγινε καλά. Και αν τόσο πολύ θέλεις να βιώσεις ένα θαύμα το Άγιον Όρος είναι εκεί και σε περιμένει. Έχοντας επισκεφτεί αρκετές φορές αυτό το μέρος μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι οι αγιορείτες μοναχοί ουδεμία σχέση έχουν με αυτό που παρουσιάζει η τηλεόραση. Όσο για το γεγονός ότι αμφισβητείς την αντικειμενικότητα των Γραφών ίσως πάλι θα έπρεπε να αναζητήσεις λίγο αν αυτά που λες είναι ορθά ή όχι λαμβάνοντας υπ’όψη σου ότι τα Ευαγγέλια γράφτηκαν από τους 4 Ευαγγελιστές περιγράφωντας ακριβώς τα ίδια γεγονότα ενώ κατά τη στιγμή που έγραφαν τα Ευαγγέλια βρίσκονταν σε διαφορετικές περιοχές χωρίς να έχουν καμία συνεννόηση μεταξύ τους. Τέλος μην βιάζεσαι να ευχαριστήσεις τους γονείς σου όπως λες που σε άφησαν να αποφασίσεις μόνος σου αν η Βίβλος ή η κίνηση των πλανητών είναι η αλήθεια αφού άποψη μου είναι ότι ο γονιός που αν και χριστιανός δεν βάζει από μικρό το παιδί του μέσα στην εκκλησία με την πρόφαση ότι πρέπει να δει μόνο του ποιά είναι η αλήθεια είναι αδιάφορος και δεν πιστεύει στον Θεό ούτε ο ίδιος.
    Κλείνω ωθώντας σε για άλλη μία φορά, προτού γράψεις ένα κείμενο-επίθεση σε μία ολόκληρη θρησκεία και αυτά που πρεσβεύει, να έχεις κάνει την «έρευνά σου» πρώτα για να εξακριβώσεις αν αυτά που λες όντως ισχύουν ή είναι ένας τρόπος για να πεις «είμαι νέος και ανοιχτόμυαλος και δεν πιστεύω σ’αυτές τις μπούρδες που είναι για γιαγιάδες και πρόβατα» υποκρινόμενος τον σκεπτόμενο νεοέλληνα.

  2. Ο/Η ΛΥΣΙΑΣ λέει:

    1) Ήμουν βέβαιος για τις «αντιδράσεις» ορισμένων ευλαβικά πιστών-θρησκευομένων, εξ’ ου και η επικεφαλίς/τίτλος. 2) Όλες οι «ημιμαθείς» αράδες του οικείου άρθρου αποτελούν προσωπικές μου απόψεις-αντιλήψεις.Ο κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να πιστεύει εις οιοδήποτε αυτός θεωρεί Ανώτερο απ’ αυτόν.Σέβομαι απόλυτα όλες τις θρησκείες.Ζητώ και από εσάς Κύριε (χωρίς εισαγωγικά) claymorrow, να σεβαστείτε και τις δικές μου απόψεις, αν βέβαια είστε υπέρ της Δημοκρατίας, του Διαλόγου και της Ανεξιθρησκείας.3) Τώρα όσον αφορά τους χαρακτηρισμούς που μου αποδίδετε πρβλ. «ημιμαθής», «κύριος» δεν θα τους σχολιάσω καν.Δεν επεδίωξα μέσω του άρθρου να έλθω σε προσωπικές έριδες και λεκτικές φιλονικίες με συναθρώπους μου. 4) Όσον αφορά για τα σχόλιά σας, τα αφήνω στη διακριτική ευχέρεια των αναγνωστών, να τα κρίνουν, καθόσον εγώ προσωπικά φρονώ πως δεν διάβασα ούτε ένα αντ-επειχείρημα. ΥΓ: Το παρόν άρθρο αποτελεί ένα μικρό μέρος μιας προσωπικής μου μονογραφίας με τίτλο «Περί Θεού», με συνολική έκταση 250 σελίδες, ίσως γι’ αυτό Κύριε claymorrow να μην δυσκολευτήκατε να αντικρούσετε με Χριστιανικά επιχειρήματα τύπου: «Το Άγιο Όρος είναι εκεί και σε περιμένει», «τα Ευαγγέλια γράφτηκαν από τους 4 Ευαγγελιστές περιγράφωντας ακριβώς τα ίδια γεγονότα ενώ κατά τη στιγμή που έγραφαν τα Ευαγγέλια βρίσκονταν σε διαφορετικές περιοχές χωρίς να έχουν καμία συνεννόηση μεταξύ τους».

  3. Ο/Η ΛΥΣΙΑΣ λέει:

    Και κάτι ακόμη, δεν είδα εγώ προσωπικά πουθενά ένα «κείμενο-επίθεση» στη Θρησκεία.Παρά ταύτα εύχομαι να είσθε καλά και να βοηθάτε τους συναθρώπους μας (ασκώντας το λειτούργημα του ιατρού), το έχουν ανάγκη, αυτούς τους χαλεπούς καιρούς που όλοι βιώνουμε.Καλές γιορτές να έχετε μετά της οικογενείας σας.

  4. Ο/Η juramento por la libertad λέει:

    Ο υγιής αθεισμός,ο συνειδητοποιημένος αθεισμός,είναι καλό πράμα.Είναι ειλικρινής και αγωνιώδης,περιπετειώδης θαλλερός.Εξελίσεται και εξελίσει τα πράγματα.’Οταν αρρωσταίνει, γίνεται απλά το μαξιλαράκι της συνείδησης.Γίνεται μια στείρα και πεισματική άρνηση για έρευνα.Δεν έχει επιχειρήματα και πέφτει σε αντιφάσεις.Και κάνει μπάμ από μακριά.

  5. Ο/Η juramentoporlalibertad λέει:

    Ο υγιής αθεισμός,ο συνειδητοποιημένος αθεισμός,είναι καλό πράμα.Είναι ειλικρινής και αγωνιώδης,περιπετειώδης θαλλερός.Εξελίσεται και εξελίσει τα πράγματα.’Οταν αρρωσταίνει, γίνεται απλά το μαξιλαράκι της συνείδησης.Γίνεται μια στείρα και πεισματική άρνηση για έρευνα.Δεν έχει επιχειρήματα και πέφτει σε αντιφάσεις.Και κάνει μπάμ από μακριά.

  6. Ο/Η ΛΥΣΙΑΣ λέει:

    Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.Επιπλέον σημειώνω πως αν η μομφή περί «αρρώστου αθεισμού» απευθύνεται στον γράφοντα, απαντώ πως ΔΕΝ είμαι Άθεος.Επίσης το οικείο κείμενο-άρθρο σε κανένα του σημείο -αν το διαβάσετε καλά- δεν προσηλυτίζει υπέρ οιοδήποτε Θρησκείας ούτε καταφέρεται αφοριστικά εναντίον των Υπαρχουσών.Διάβασε λίγο καλύτερα το «δια ταύτα» του, ήτοι τις δυο τελευταίες παραγράφους, εκεί «κρύβεται» το πραγματικό μήνυμά του.

  7. Ο/Η juramentoporlalibertad λέει:

    Λυσία υπό αυτό το πρίσμα μιλάς για την νεκρή μας πίστη.Μια άχρωμη και άοσμη πίστη,που ποτέ δεν αμφισβήτησε που δεν επεξεργαστηκε που εν τέλει είναι νεκρή γιατί απλά βάλτωσε γιατί έμεινε όπως παραδόθηκε από την οικογένεια ας πούμε.Ή κάνω λάθος;

  8. Ο/Η ΛΥΣΙΑΣ λέει:

    Εξέλαβες ορθώς τα κεκρυμμένα μηνύματα του άρθρου, το οποίο στηλιτεύει συμπερασματικά τον επηρεασμό των παιδιών σε πρώιμη ηλικία κατόπιν γονικών προτροπών/παραινέσεων, μη αφήνοντάς τους έτσι περιθώριο επιλογής και κριτικής σκέψης και εν κατακλείδι μετέπειτα ένταξής των στις Υπάρχουσες Θρησκείες(ως αυτά επιθυμούν).

  9. Ο/Η juramentoporlalibertad λέει:

    Αυτό που πρέπει να μάθουν οι γονείς στα παιδιά τους είναι η ελευθερία.Και οτι αυτή η ελευθερία απαιτεί κόπο,πολύ αγώνα και οτι κερδίζεται.Δεν επιτυγχάνεται απλά με την αποφασή του.Αλλά οτι θα πρέπει για αυτούς να είναι αδιαπραγμάτευτη,παρ’όλες τις δυσκολίες.Αν οι γονείς έχουν πίστη,θα πρέπει να την εμπιστευτούν στα παιδιά τους.Στα παιδιά μας προτεινουμε και εμπιστευόμαστε οτι πιο ακριβό και πολύτιμο έχουμε κερδίσει στην ζωή μας.Και αυτό μπορεί να γίνει χωρίς λοβοτομή,αλλά μέσα σε ένα κλίμα ελευθερίας.Το πραγματικά ουσιώδες είναι οτι πόσοι γονείς έχουν πίστη;Γιάτί η επιβολή αυτό δείχνει.Οτι εγώ ως γονιός δεν είμαι σίγουρος για τις επιλογές μου,οπότε επιβάλω την πίστη αυτή βιάια.

  10. Ο/Η ΛΥΣΙΑΣ λέει:

    Συμφωνώ απεριορίστως.Δεν χρειάζεται να προσθέσω το ο,τιδήποτε.Με κάλυψες απόλυτα.

  11. Ο/Η juramentoporlalibertad λέει:

    Όχι ρε γαμώτο,όχι…Αυτό δεν βοηθάει στην ανάπτυξη του διαλόγου…χαχαχα

  12. Ο/Η ΛΥΣΙΑΣ λέει:

    Μην ανησυχείς διόλου, θα μας δοθούν φρονώ πολλές ευκαιρίες «εντόνου» διαλόγου!! (προφανώς και αστειεύομαι).Εξάλλου προέχει η Χριστουγεννιάτικη κατανυκτική ατμόσφαιρα!.Ως και να ‘χει χαίρομαι πολύ για την ηλεκτρονική ανταλλαγή απόψεων και ιδεών μαζί σου, αν και δεν σε γνωρίζω ούτε καν φυσιογνωμικώς, ιδίως για τη Δημοκρατικότητα και την καλόπιστη εφαρμογή του Διαλόγου εκ μέρους σου.Εις το επανιδείν λοιπόν.

  13. Ο/Η juramentoporlalibertad λέει:

    χμμμ…πρέπει να γραφτεί και ένα κειμενάκι για τα Χριστούγεννα…Είναι απαραίτητο να μάθουμε σιγά σιγά να κάνουμε διάλογο…Είναι κάτι που λείπει.Και αυτό είναι κάτι που μαθαίνεται σταδιακά.

  14. Ο/Η ΛΥΣΙΑΣ λέει:

    Επίσης νομίζω πως είναι γόνιμες πλέον αι συνθήκαι να σεβόμεθα την αντίθετη άποψη και να μην είμεθα αφοριστικοί, απόλυτοι και αυθάδεις. Δεν ζούμε υπό το καθεστώς του «Μεγάλου» Κατωαχαγιώτη Συνταγματάρχου (τουλάχιστο ακόμη).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s